10 ويژگي کليدي مدير منابع انساني حرفه‌اي

توسط | مه 14, 2020 | عمومی | 0 دیدگاه

رضا دست پروری

رضا دست پروری

10 ويژگي کليدي مدیر منابع انسانی سازمان

منابع انساني، ارزشمندترين دارايي شرکت هستند. خلاقانه‌ترين ايده‌ها، با کيفيت‌ترين محصولات، بهترين خدمات، راضي‌ترين مشتريان؛ همه و همه، بدون يک نيروي انساني حرفه‌اي، ميسر نمي‌شوند. مدیر منابع انسانی سازمان، مسئوليت مهم ديگري است که به مديران منابع انساني (Human Resource Managers) واگذار مي‌شود. مديران منابع انساني، يکي از کليدي‌ترين پايه‌هاي هر سازماني هستند. مدير منابع انساني حرفه‌اي، کارمنداني حرفه‌اي و کسب و کاري پر رونق مي‌سازد. در این مقاله سعی داریم به شما ویژگی های مدیر منابع انسانی را آموزش دهیم.

هر زمان کسب و کار تصميم بر توسعه و رشد سرمايه‌ي انساني خود مي‌گيرد، اهميت مديران کارکشته منابع انساني، دوچندان مي‌شود. مدير منابع انساني حرفه‌اي بايد ويژگيهاي زير را داشته باشد:

  1. عامل انگیزه دیگران باشید: هرچه مدیر منابع انسانی باعث انگیزه گرفتن و دلگرمی کارکنان شود، اعتماد کارمندان به او و اشراف وی بر چالش‌ها، مشکلات و نیازهای کارمندان بیشتر می‌شود. اگر شما انگیزه و اشتیاق داشته باشید، این موضوع در وجود همکارانتان نیز تقویت می‌شود. همچنین، کارمندان، مدیر منابع انسانی را به عنوان فردی که می‌توانند به او اعتماد کنند، در نظر می‌گیرند و به او مراجعه می‌کنند.
ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

باعث انگیزه و اشتیاق همکارانتان شوید، تا به شما اعتماد کنند

2. از پشت میز خود بیرون بیایید: با همکاران خود تعامل داشته باشید، در مورد نیازها و چالش‌های آنان سئوال بپرسید تلاش کنید تا ارزشی که برای کارکنان قائل هستید را به آن‌ها منتقل کنید. کارمندان از این حضور شما در جمع خودشان تقدیر می‌کنند و مدیران با روی بازتری از ایده‌های شما استقبال می‌کنند. علاوه بر این این موضوع به شما کمک می‌کند تا چالش‌های احتمالی را قبل از این‌که به مشکل بزرگ تبدیل شوند، حل کنید.

3. بهتر است عدد و رقم بدانید: برای ثبت و ارائه اسناد مالی و ارائه گزارش بهینه بودن فعالیت‌های خود، با اصول اولیه حسابداری و گزارش‌های دقیق مالی آشنا شوید تا اسنادی که به مدیران ارائه می‌کنید، پشتوانه مشخصی داشته باشد.

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

4. انعطاف پذیری جزو جدانشدنی شماست: قبل از هر چیز، تلاش کنید تا برای یادگرفتن موضوعاتی که نمی‌دانید، کنجک باشید. انجام دادن موضوعاتی که به آن‌ها تسلط دارید، کار ساده‌ای است؛ ولی اگر رشدی در برنامه شخصی خود نداشته باشید، واحد شما بدون رشد خواهد ماند و کسب و کار دچار مشکل می‌شود.

مورد دوم این که موضوعات جدید را امتحان کنید. ریسک پذیر باشید و از این که ایده‌های جدید را امتحان کرده و بررسی کنید نترسید. اگر ایده‌های جدید را بررسی نکنید، همان توقف و عدم پیشرفت گریبان‌گیر شما خواهد شد.

5. نگاه بلند مدت داشته باشید: خودتان کارهایی که باید انجام دهید را پیدا کنید، منتظر سازمان نباشید تا برای شما تعیین کند که چه کارهایی باید انجام دهید. مثال‌های زیادی وجود دارند که با یک تحقیق کوچک می‌توانید کارهایی که روی زمین مانده‌اند را تشخیص داده و انجام دهید. به مدیران این نمونه‌ها را نشان دهید و راه‌حل‌های پیشنهادی‌تان را ارائه کنید. با افراد و واحدهای مختلف سزمان ارتباط بگیرید و تلاش کنید تا نقاط ضعف و مشکلات را بیابید.

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

6. منظم باشید: يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يک مدير منابع انساني حرفه‌اي، منظم و ساختارمند بودن او است. اين ويژگي نيازمند توانايي مديريت زمان و توانايي به اتمام رساندن مسئوليت‌ها آن هم به صورت دقيق و منظم است.

7. با تکنولوژی انس بگیرید: تکنولوژی به شما کمک می‌کند. تکنولوژی به شما در ذخیره زمان و انرژی کمک می‌کند. زمان بندی‌های آماده، فایل‌های PDF، نرم افزارهای مدیریت زمان مثل Trello، Wonderlist و Google calendar همه به شما در پیشبرد کارهایتان کمک می‌کنند. در کنار این نرم افزارها، مطالعه مقالات بروز بلاگ‌ها، حضور در وبینارها و موضوعاتی از این دست را نیز در نظر داشته باشید. حضور در کلاس درس افراد متخصص، دانش و مهارت شما را توسعه می‌دهد.

8. مولتي تسک بودن: شما در يک روز کاري، تعداد زيادي موضوعات مختلف داريد، که مدير منابع انساني بايد آن‌ها را به سرانجام برساند. از استخدام نيروي جديد تا اخراج نيرو (براي سازمان‌هاي متوسط و بزرگ)، حل مشکلات فردي يا کاري کارمندان و همچنين حل و فصل اختلافات احتمالي ميان افراد و موضوعاتي از اين دست؛ همه مسائلي هستند که شما درگير آن‌ها هستيد. مولتي تسک بودن، کليد موفقيت يک مدير منابع انساني است. اين موضوع به شما کمک مي‌کند تا در لحظه، موضوعات مختلف را مديريت کنيد. موضوعات کوتاه مدت را سريعا حل کنيد و براي موضوعات طولاني ددلاين مشخص کرده و براساس برنامه آن‌ها را حل کنيد.

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

ویژگی های مدیر منابع انسانی – مدیر منابع انسانی سازمان

9. با همکارانتان ارتباط برقرار کنید: یکی از مسئولیت‌های مهم مدیر منابع انسانی ایجاد ارتباط میان مدیران و کارمندان است. مهارت‌های نگارشی و کلامی شما، باید قدرتمند شود تا بتوانید پیام این دو واحد را شفاف و کامل به یکدیگر منتقل کنید. در مکالمه‌های خود، باید به تکنیک مذاکره نیز مسلط باشید. در جلسه استخدام، زمانی که قرار است نیروی جدید استخدام شود یا زمانی که میان کارمندان اختلافی پیش می‌آید، این توانایی به کمک شما می‌آید.

10. حل مساله: همان‌طور که در مورد قبل به آن اشاره شد، مدیر Human Resourse حرفه‌ای باید بتواند تنش‌های فردی میان کارمندان را مدیریت کند. برای این موضوع در کنار مهارت‌های مذاکره باید تکنیک‌های مدیریت بحران و حل مساله را بداند و از آن‌ها استفاده کند.

مدیر منابع انسانی حرفه‌ای به چالش‌ها و اتفاقات سازمان خود اشراف دارد، و تلاش می‌کند تا بهترین راه‌کارها را برای حل مشکلات و چالش‌های سازمان ارائه دهد. با کارمندان ارتباط اثربخش برقرار می‌کند و پای درد و دل‌هایشان می‌نشیند.

مقالات مرتبط

How to make15447 a Strategic Asset Management Technique

A successful asset management strategy aligns physical infrastructure belongings with a company’s overreaching goals. This place maximizes the effectiveness of a company, drives innovation, and supports the conclusion of long term strategies. This strategic procedure...

Electronic Data Space Providers

A virtual data space is a web based platform just where businesses can easily exchange files with acquaintances and lovers securely. These kinds of platforms normally have round-the-clock access for authorized users and are able to be used by multiple people at the...

Choosing the Right Data Room Program for Your Enterprise

Data room software is the application that provides users a centralized space to securely share confidential records. It’s employed by businesses around industries just for due diligence, M&A and other business processes. The features consist of granular get...